35 lat temu rozpoczynaliśmy swoją wielką przygodę z turystyką. Przetrwaliśmy wiele sytuacji na świecie i w kraju, które napędziły nas jedynie do działania. Dziękujemy za zaufanie jakim nas Państwo obdarzają, za wspólne-niezliczone podróże i za wszystkie ciepłe słowa. Życzymy sobie kolejnych 35, 50, a nawet 100 lat! Z okazji naszego jubileuszu, chcielibyśmy trochę powspominać… Zapraszamy w podróż w przeszłość!

Świętujemy 35 lat!

Początki istnienia ATAS

28 lipca 1989 r. to dla nas szczególna data. W tym dniu prezes Andrzej Sławiński złożył swój podpis i oficjalnie powstał ATAS, który “połączył” Polskę z Anglią. Na początku rozszyfrujmy nazwę firmy ATAS, która jest niczym innym jak skrótem od - Agencja Turystyczna Andrzej Sławiński. Dla niektórych jest to ATLAS bez “l”, jednak dla wielu klientów doświadczony touroperator, pod którego opiekę przekazali swoje dzieci.
Sytuacja bywa przewrotna, i co niektórych może zaskoczyć fakt, iż na początku swojej działalności organizowaliśmy obozy, ale dla Polonii angielskiej, która przyjeżdżała do Polski na wakacje. Jednak swoje pierwsze ATAS-owe kroki stawialiśmy na rynku transportowym, bowiem na początku uruchomiliśmy dwie linie autokarowe, które dwa razy w tygodniu jeździły do Anglii (głównie do Londynu). Na pokładzie autokaru można było zakupić wówczas np. ciepłe napoje. Wiele osób przemierzało z nami Europę, aby odwiedzić rodzinę lub rozpocząć nowe życie na wyspach. Z sentymentem wspominamy polską szkołę w Wielkiej Brytanii, która przyjęła nasze pierwsze grupy i dzięki jej uprzejmości mieliśmy nocleg dla naszych uczestników.

Nasze biura - lokalizacja

Tak jak i u części nowo powstałych firm, początkowo nasze biuro mieściło się w prywatnym, niedużym mieszkaniu przy ul. Lwowskiej w Warszawie, później zameldowaliśmy się również na ul. Bagateli, by ostatecznie stworzyć “Trójkąt Bermudzki” z biurami przy ul. Koszykowej, Noakowskiego i Pl. Konstytucji. Przez długi okres funkcjonowaliśmy w takiej rzeczywistości… jednak wielki przełom nastąpił w 2024 r. (na nasz 35 jubileusz), kiedy to połączyliśmy siły i przenieśliśmy wszystkie oddziały do centrum biznesowego HOP przy ul. Chmielnej 132/134. W międzyczasie nasze biura regionalne były rozsiane po całej Polsce, znajdowaliśmy się w największych miastach, m.in. w Gdańsku, Poznaniu, Bydgoszczy czy Wrocławiu. Aktualnie postawiliśmy na centralizację, więc naszych przedstawicieli regionalnych można spotkać w Katowicach i Łodzi.

Polska, rodzinna firma

Jesteśmy polską, rodzinną firmą, budowaną od podstaw przez osoby pełne pasji i charyzmy. Popularne u nas były wyjazdy integracyjne, które wprowadzały pozytywną atmosferę i ładowały pracownicze akumulatory. Niejednokrotnie również uczestniczyliśmy w ważnych dla siebie prywatnych uroczystościach. Co więcej, założyciel ATAS, prezes Andrzej Sławiński, przekazał kilka lat temu swoje “dziecko” - firmę, synowi Pawłowi.

Obsługa klienta - kiedyś a dziś

Długoletni pracownicy pamiętają czasy, gdy przed biurem sprzedaży ustawiały się kolejki klientów chcących zapisać swoje dziecko na jeden z wyjazdów młodzieżowych. Wówczas bardzo ważny dla rodziców był kontakt osobisty i możliwość bezpośredniej rozmowy.
Najciekawsza, jak na dzisiejsze czasy, była wówczas komunikacja między biurami. A mianowicie pracownicy komunikowali się ze sobą za pomocą słynnego łoki-toki! Każde biuro przypisane miało swój pseudonim, i tak: przez krótkofalówkę zgłaszała się ”Wisła”, “Baca” i “Ryży koń”. Biura były wywoływane w bardzo “filmowy” sposób: “Wisła, Wisła tu Baca” - z nostalgią wspominają nasi koledzy z biura.

Pracownicy

Wiele osób pracuje z nami od kilkudziesięciu lat, dzięki czemu od podszewki znają tematykę turystyczną i mogą dzielić się nią z nowymi pracownikami. Aktualnie na naszym pokładzie znajduje się wiele osób z ponad 20-letnim stażem, którzy to stanowią istotny procent sumy pracowników. W każdym dziale czy to Dziale Turystyki, Sprzedaży, Księgowości, IT znajduje się osoba, która pamięta niemalże początki istnienia firmy. Cenimy sobie ich wiedzę i pomocną dłoń. Ukłon kierujemy również w stronę naszych kierowców, którzy odznaczają się ogromnym doświadczeniem i od wielu lat bezpiecznie przewożą dzieci przez Europę.
Na początku w skład firmy wchodziły jedynie cztery osoby, przy czym naczelną funkcję pełnił oczywiście prezes, kolejno osoby, które zajmowały się wyjazdami językowymi i transportem.
Sukcesywnie, stopniowo zaczęliśmy się rozwijać: początkowo korzystaliśmy z usług firmy transportowej, aby później posiadać własną flotę autokarową i znaczną liczbę kierowców. Dalej zainwestowaliśmy w rozwój IT, gdzie pojawił się nasz niezawodny informatyk, który pracuje z nami do dziś dnia. Jednak nie spowalniamy tempa, ciągle stawiamy przed sobą nowe wyzwania.

Najważniejsze dla nas daty

1989 r. - oficjalnie założenie ATAS
1991 r. - do oferty dołączyły kursy językowe Comfort
1992 r. - uruchomiliśmy regularne połączenia autokarowe z Anglią dla osób indywidualnych
1995 r. - zostały zorganizowane pierwsze Targi Turystyki Językowej, podczas których uczestnicy mogli porozmawiać z przedstawicielami zagranicznych szkół językowych
1998 r. - regularne obozy językowe w Wielkiej Brytanii
2000 r. - obozy turystyczno-wypoczynkowe
2003 r. - wyjazdy językowe na Maltę
2019 r. - otrzymaliśmy tytuł “Touroperatora Roku 2019” w kategorii Turystyka Młodzieżowa

Autorski program nauki angielskiego

Na przestrzeni lat wypracowaliśmy własną metodę nauki języka angielskiego, którą ukryliśmy pod nazwą Niestandardowa Nauka Języka Angielskiego. Zgodnie z naszą misją, chcieliśmy oprócz zwiedzania, zaoferować młodzieży wartość edukacyjną wyjazdów (początkowo daliśmy taką możliwość uczniom udającym się na wycieczki szkolne, by idąc za sukcesem NNJA rozszerzyć program również o obozy językowe).
W dalszym ciągu podstawą programu są ćwiczenia językowe (w formie papierowej), które zostały stworzone przy udziale naszych pilotów i kierowników (anglistów), którzy najlepiej znają charakter naszych wyjazdów. Kolejną częścią składową naszej metody jest zwiedzanie z przewodnikiem anglojęzycznym oraz lekcje muzealne. A całość dopełnia zakwaterowanie u rodzin goszczących, które posiadają duże doświadczenie w goszczeniu międzynarodowej młodzieży. Jesteśmy dumni z własnej metody nauczania, która uczy, ale poza szkolną ławką.

Współpraca

Przez 35 lat naszej obecności na rynku turystycznym jesteśmy w kontakcie z wieloma biurami turystycznymi. Zatem na naszą ofertę można natknąć się również w innych biurach rozsianych po całej Polsce. Oczywiście współpracujemy także z pilotami, wychowawcami oraz nauczycielami z całej Polski. Niejednokrotnie zdarza się, że nauczyciele, którzy wyjeżdżają z nami w trakcie roku szkolnego, powracają do nas również latem, gdzie m.in. wyjeżdżają na obozy pełniąc rolę wychowawcy bądź rezerwują wyjazd dla swojego dziecka. Swego czasu organizowaliśmy również study tour dla nauczycieli w ramach “wycieczki pokazowej”. Z podobnych wyjazdów korzystali również nasi agenci.

Nasi klienci

Zależy nam, aby klienci zostali z nami jak najdłużej, jednak czasu nie możemy wstrzymać i dzieci dorastają, zakładając swoje rodziny. Jest nam niezmiernie miło, gdy po latach rezerwują wyjazd dla swojego dziecka, a zdarza się, że i dla wnucząt. Jest to dla nas szczególne wyróżnienie i za każdym chętnie wysłuchujemy ich historii z ATAS.
Jakiś czas temu rezerwację dla swojego syna złożyło także małżeństwo, które poznało się w Hastings na kursie językowym. Z sentymentem wspominali moment poznania i z ogromną dawką zaufania, tym razem wybrali kurs dla swojego dziecka.
Z kolei w czasach, gdzie telefony nie były ogólnie dostępne, mieliśmy dość nietypową, ale uroczą sytuację, bowiem do biura przybiegł mąż, który stanowczo kazał zatrzymać autokar, ponieważ nie zdążył swojej żonie powiedzieć “kocham Cię!”. Sytuacja dosyć niesztampowa, ale pozostała w pamięci naszych długoletnich pracowników. W dobie, w której telefon był rzadkością, jesteśmy w stanie zrozumieć rozterki mężczyzny. Historii mamy mnóstwo, jednak, aby je spisać należałoby stworzyć oddzielny artykuł…

Wyjazdy kiedyś a dziś

Jeszcze kilkanaście lat temu na kilka szkół, w danym obwodzie, przydzielony był jeden rezydent, który miał pod opieką kursantów z różnych szkół językowych. W ramach upływu czasu i w raz z widoczną potrzebą, na jedną grupę ok. 10-15 osób został przypisany jeden opiekun, który jest do dyspozycji młodzieży przez 24h.
Co się również zmieniło? Dawniej podczas przekraczania granicy immigration officer sprawdzał bagaże oraz każdego z uczestników pod kątem nielegalnej pracy w Anglii. Teraz jest to nie do pomyślenia, jednak kiedyś było to standardem.
Rezerwacje przeprowadzane były za pomocą faxu lub najczęściej osobiście, czasami za pomocą poczty. Rzadkością były wpłaty na konto, biuro obracało za to dużą sumą gotówki.
Dużą bolączką szczególnie dla rodziców był bardzo utrudniony kontakt z dziećmi, bowiem jedyny kontakt jaki mieli z dzieckiem to był telefon bezpośrednio do szkoły lub wspomniany wyżej fax. Rodzice prosili również rodziny goszczące, aby przekazały dzieciom ich prośbę i zadzwoniły np. z budki telefonicznej. Co więcej, telefon alarmowy prowadzony przez nasze biuro, który aktualnie aktywny jest przez 24h, nie istniał. 
Programy wyjazdów były uboższe, chociażby na kursach, uczestnicy uczestniczyli w standardowych zajęciach sportowych tj. grach zespołowych (piłka nożna, siatkówka). Teraz szkoły proponują bardzo wiele różnych atrakcji (budowanie tratw, kajaki, szermierka, rozmaite prace plastyczne).
Początkowo, najczęściej nasi uczestnicy zakwaterowani byli u rodzin goszczących, przy czym mieszkanie w hotelach/hostelach było rzadkością. Zarówno rodziny brytyjskie jak i polskie, były ciekawe siebie nawzajem, dlatego też taka forma zakwaterowania cieszyła się dużą popularnością. Przeważnie były to podróże autokarowe, jednak wraz z większą dostępnością cenową biletów lotniczych, skala lotów sukcesywnie się zwiększała. I tak praktycznie wszyscy kursanci podróżują samolotem.

Misja firmy

Przez ostatnie 35 lat niezmiennie udoskonalamy nasze programy starając się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów, dzięki czemu sukcesywnie osiągnęliśmy pozycję lidera w turystyce młodzieżowej, ze szczególnym ukłonem w stronę wyjazdów językowych. O czym świadczyć może chociażby tytuł “Touroperatora Roku”, który otrzymaliśmy w 2019 r. w kategorii Turystyka Młodzieżowa. Naszą misją, którą sobie postawiliśmy jest wpieranie młodych ludzi w ich rozwoju poprzez wartościowe wyjazdy. Mamy nadzieję, że spełniliśmy swoją obietnicę i każdy wyjazd, który organizujemy daje młodzieży coś więcej niż tylko zwiedzanie.

Dziękujemy wszystkim klientom za zaufanie i za wspaniale spędzony czas! Zespół ATAS